däcktips logo
Bäst i Test
Vinterdäck
Sommardäck

Vinterdäck Test 2025

Vår sammanställning av säsongens bästa vinterdäck.

Snöig skogsväg

Vinterdäck Bäst i Test 2025 - De Bästa Dubbdäcken & Friktionsdäcken

Inför den kommande vinterdäcksäsongen har vi som vanligt noggrant granskat och sammanställt de mest pålitliga vinterdäckstesterna inom branschen. Vi presenterar för dig de främsta dubbfria vinterdäcken, lyfter fram vilka odubbade vinterdäck som utmärkt sig i tester och ger dig svaren på vilka som anses vara de bästa vinterdäcken för olika underlag inför vintern 2025!

Vår sammanställning av vinterdäckstest

Våra sammanfattade betyg grundar sig på omfattande tester utförda av ledande källor såsom Aftonbladet, Teknikens Värld/Expressen och ViBilägare under vinterdäcks säsongen 2025.

I vår bedömning premierar vi de vinterdäck som konsekvent presterar bäst, baserat på resultaten från flera olika tester. Genom att väga in högsta poäng från det största antalet tester får du en snabb överblick över hur väl ett specifikt vinterdäck har presterat. Du behöver inte fördjupa dig i en mängd olika testrapporter för att få en klar bild av däckets kvalitet.

Vi tror att denna sammanställning kommer vara till stor hjälp för att underlätta ditt sökande efter det bästa vinterdäcket för dina behov!

Vinterdäck Bäst i Test 2025

Bästa Dubbdäck - Bäst i Test 2025

1
Bästa Vinterdäck
Nokian
Nokian Hakkapeliitta 10
1. Nokian Hakkapeliitta 10

Bästa Vinterdäck - Vinnare Bäst i Test 2025

Dubbdäck

Finska Nokian kniper förstaplatsen i kategorin bästa dubbdäck 2025 med Hakkapeliitta 10! Detta efter imponerande dubbla vinster och en tredjeplats i årets tester.

Omdömen och Recensioner av Nokian Hakkapeliitta 10

"Hakka 10 Är fortfarande bästa och säkraste valet för den som vill ha bra grepp och köregenskaper på is och snö. Hur svåra förhållandena än är reder Hakka 10 upp situationen och släpper aldrig greppet bak. På barmark är Hakka som vanligt oprecist och styr långsamt vid en undanmanöver men förlorar inte allt för mycket grepp. Man får ratta en del i dubbspår, rullmotståndet är lågt. Bra: Utmärkt grepp på vinterväglag, lättkört på is. Dåligt: Köregenskaper på våt asfalt."

- Aftonbladet

"Precis som med Hakkapeliitta R5 har det hänt något med dubbade Nokian till i år. Det presterar fortfarande mycket bra is- och snögrepp, vilket nu kombineras med bättre resultat vid vattenplaning. Bra! Men det rullar riktigt tungt, klart tyngre än tidigare."

- Teknikens Värld / Expressen

"Det råder ingen tvekan om var Nokian har sina prioriteringar. Hakkapeliitta 10 är det bästa dubbdäcket i testet på vinterväg. Mest imponerar det genom att klara hög kurvhastighet på både is och snö. Däcket tar styrning kvickt och villigt, vilket också ger aktiv bakvagn som hjälper till med styrningen. Men det kanske inte passar den förare som vill ha en superstabil bakvagn utan tendens till sladdkänsla. Medan poängutdelning på is och snö är testet högsta går det sämre i asfaltsronderna. På torr väg upplevs styrningen något olinjär med sämre rakt fram-stabilitet. På våt väg noterar vi förlängd stoppsträcka och däcket är känsligt för vattenplaning. Klassens bästa vintergrepp räcker till slutlig testseger."

- Vi Bilägare

Se pris hos Bythjul.com
2
Rekommenderas Starkt!
Goodyear
Goodyear UltraGrip Arctic 2
2. Goodyear UltraGrip Arctic 2

Bästa Vinterdäck - Starkt Alternativ

Dubbdäck

Med en seger och en tredjeplats visar Goodyear att de även kan det där med dubbdäck! UltraGrip Arctic 2 hamnar därför på en delad andraplats i vår sammanställning.

Omdömen och Recensioner av Goodyear UltraGrip Arctic 2

"Det är tätt runt andraplatsen och Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 ger en bra helhetsprestanda. Det är inte vassast på isen, men det tappar inte lika mycket i övrigt. Balansen i däcket är bra, för att vara dubbat ger det vettig komfort. Hög lägstanivå."

- Teknikens Värld / Expressen

"Goodyear passar den som ofta kör på barmark men vill ha dubb för den lömska svartisen som lurar i skuggorna. Plus: Korta bromssträckor på alla underlag, startgrepp på snö. Minus: Något diffus styrprecision, vägbuller, rullmotstånd"

- Vi Bilägare

Se pris hos Bythjul.com
3
Rekommenderas Starkt!
Nokian
Continental IceContact 3
3. Continental IceContact 3

Bästa Vinterdäck - Bra Dubbdäck

Dubbdäck

Continental, den framstående tyska däckjätten, levererar som förväntat med sitt imponerande dubbdäck, IceContact 3. Med sin beprövade kvalitet och överlägsna prestanda, fortsätter det att uppfylla behoven och kraven hos bilförare världen över.

Omdömen och Recensioner av Continental IceContact 3

"Continental bromsar och accelererar bra på is, men saknar en del sidgrepp. Det kan gå lite väl rakt fram när man vrider snabbt på ratten. Skönt att bakhjulen håller i. På snö saknas det också en del sidgrepp och nu kan det också släppa bak vid en hastig manöver. På våt asfalt styr däcket långsamt och på torr väg kan det släppa antingen fram eller bak vid en undanmanöver. Men det är alltid lätt att kontrollera."

- Aftonbladet

Se pris hos Bythjul.com
4
Rekommenderas Starkt!
Bridgestone
Bridgestone Blizzak Spike 3
4. Bridgestone Blizzak Spike 3

Bästa Vinterdäck - Vinnare Bäst i Test 2025

Dubbdäck

De nya och toppmoderna Bridgestone Blizzak Spike 3 däcken, fräscha från tillverkaren i Japan, har gjort en sensationell entré på marknaden. Deras imponerande prestanda i däcktester har fångat allas uppmärksamhet!

Omdömen och Recensioner av Bridgestone Blizzak Spike 3

"Bridgestones nya dubbdäck uppvisar strålande isprestanda, men lyckas inte prestera en så pass jämnhög prestandanivå på alla underlag att det kan utmana i toppen. Det bullrar väldigt mycket och går hårt på vägen även för att vara ett dubbdäck."

- Teknikens Värld / Expressen

Se pris hos Dack-online.com
5
Rekommenderas Starkt!
Nokian
Michelin X-Ice North 4
5. Michelin X-Ice North 4

Bästa Vinterdäck - Vinnare Bäst i Test 2025

Dubbdäck

Michelins förmåga sträcker sig långt bortom Rivieran. Detta visar de med sitt enastående dubbdäck, X-Ice North 4, som briljerar även i de tuffa nordiska vintrarna. År efter år står det emot granskningen och hamnar konsekvent högt upp i vinterdäcktesternas resultatlistor.

Omdömen och Recensioner av Michelin X-Ice North 4

"Det är några år sedan Michelin kom med sitt fulldubbade däck och vann testet överlägset. Det hänger fortfarande med bra trots hårdare konkurrens, är lättkört och har greppet om både vinterväg och asfalt. Egenskaperna på is är utmärkta, på snö kunde broms och acc vara lite bättre, men det är alltid lättkört. På asfalt hör däcket till de bästa dubbade. Ett utmärkt val för den som kör mycket på asfalt men vill vara säker på is."

- Aftonbladet

"Michelin har tagit tydliga steg framåt under senare år och nu vinner dubbade X-Ice North 4 2025 års vinterdäcktest. Förvisso rullar det tyngre, men i övrigt har det inga större svagheter. Däremot greppar det bäst av alla på is, mycket bra på snö och är överlag ett bra däck."

- Teknikens Värd / Expressen

Se pris hos Bythjul.com

Bästa Dubbfria Vinterdäck - Bäst i Test 2025

1
Bästa Friktionsdäck
Continental
Continental Viking Contact 8
1. Continental Viking Contact 8

Bästa Friktionsdäck - Vinnare Bäst i Test Friktionsdäck 2025

Nordiskt Friktionsdäck

Continental Viking Contact 8 är ett däck som verkligen lever upp till sitt rykte. Med förbättrade vägegenskaper på våta underlag och fortsatt överlägsen prestanda på snö och is, har det vunnit flera prestigefyllda tester i den nordiska marknaden. Dessutom gör EV-märkningen det till ett perfekt val för elbilsägare, vilket ytterligare cementerar dess position som ett av de bästa friktionsdäcken på marknaden.

Omdömen och Recensioner av Continental Viking Contact 8

"Med nya nordiska dubbfria CVC 8 tar Continental hem totala test­segern samtidigt som de lyckats lyfta de delarna av prestanda där före­gångaren CVC 7 hade det svårt – på våta vägar – utan att tappa prestanda i övrigt. Dessutom rullar det lättast."

- Teknikens Värd / Expressen

"Continentals odubbade däck är mycket lättkört på is. Det styr fint och varnar innan greppet förloras. Samma sak på snö med bra köregenskaper och varningar innan det blir sladd tack vare bra styrning. På barmark är däcket som odubbade däck är mest, ganska långsamt vid en undanmanöver men utan otrevliga överraskningar. Det är tyst och har lågt rullmotstånd. Bra: Grepp på snö och is, lättrullat. Dåligt: Barmarksegenskaper."

- Aftonbladet

"Säsongens stora nyhet är VikingContact8 som fått en EV-märkning för att försäkra elbilsägare om att däcket passar alla typer av bilar, även eldrivna. Likt föregångaren presterar det på en jämn och hög nivå. Skillnaden mot tidigare är förbättrad stabilitet i asfaltsronderna, förmodligen en anpassning till moderna laddbara bilar med högre tjänstevikt. Den förbättrade stabiliteten på barmark sker på bekostnad av vintergreppet. Det är fortfarande på en hög nivå, framför allt är däcket lättkört under press, men inte längre bäst när det gäller broms och acceleration. Ett sämre resultat i vattenplaningsmomentet gör att Continentals nya friktionsdäck får nöja sig med silver i detta test."

- Vi Bilägare

Se pris hos Bythjul.com
2
Rekommenderas Starkt!
Goodyear
Goodyear Ultragrip Ice 3
2. Goodyear Ultragrip Ice 3

Bästa Friktionsdäck 2025 - Andraplats

Nordiskt Friktionsdäck

Det senaste friktionsdäcket från amerikanska Goodyear har överraskat positivt i årets däcktester. Goodyear UltraGrip Ice 3 har snabbt blivit en favorit bland testare och fortsätter att imponera på marknaden!

Omdömen och Recensioner av Goodyear Ultragrip Ice 3

"Goodyears isgrepp hör till de bästa odubbade. Däcket styr lugnt och man känner när det närmar sig sladd. Sen förlorar man greppet efter hand. På snö fungerar det mycket bra. På våt asfalt är det allra bäst bland de nordiska odubbade. På torr väg styr det lite långsamt men utan problem. Däcket är inte allra bäst på vinterväg, men så bra på barmark att det hamnar i topp. En favorit, bland de odubbade!"

- Aftonbladet

"Goodyear är bästa valet om du kör mest på barmark men ändå vill ha bra is- och snögrepp."

- Vi Bilägare

Se pris hos Bythjul.com
3
Rekommenderas Starkt!
Continental
Continental Viking Contact 7
3. Continental Viking Contact 7

Bästa Friktionsdäck av äldre modell - Starkt Alternativ

Nordiskt Friktionsdäck

En av de mest betydande framgångarna för den tyska däckjätten Continental är deras Continental Viking Contact 7 – ett friktionsdäck som har dominerat majoriteten av nordiska däcktester under de senaste åren. Även i år fortsätter detta däck att imponera och visar sig vara svårslaget på marknaden!

Omdömen och Recensioner av Continental Viking Contact 7

"Continentals odubbade däck är mycket lättkört på is. Det styr fint och varnar innan greppet förloras. Samma sak på snö med bra köregenskaper och varningar innan det blir sladd tack vare bra styrning. På barmark är däcket som odubbade däck är mest, ganska långsamt vid en undanmanöver men utan otrevliga överraskningar. Det är tyst och har lågt rullmotstånd. Bra: Grepp på snö och is, lättrullat. Dåligt: Barmarksegenskaper."

- Aftonbladet

"Continental ContiVikingContact 7 tappar rejält vid vattenplaning och den bristen räcker för att utesluta detta i övrigt fantastiskt presterande däck från tätstriden. Vid vägegenskapstester på snö och is går CVC 7 bäst av alla däck, synnerligen imponerande."

- Teknikens Värd / Expressen

"Att nästan alltid vara topp tre i varje delmoment ger en välförtjänt slutseger. Continental passar alla typer av vinterbehov."

- Vi Bilägare

Se pris hos Bythjul.com
4
Rekommenderas Starkt!
Continental
Goodyear UltraGrip Performance 3
4. Goodyear UltraGrip Performance 3

Bästa Friktionsdäck - Starkt alternativ

Mellaneuropeiskt Friktionsdäck

Det nya friktionsdäcket Goodyear UltraGrip Performance 3 gör en imponerande entré genom att vinna överlägset i Teknikens Världs vinterdäcktest för mellaneuropeiska friktionsdäck.

Omdömen och Recensioner av Goodyear UltraGrip Performance 3

"Nya Goodyear UltraGrip Performance 3 överraskar stort. Vinteregenskaperna är mediokra när det är riktigt halt, men kombinationen av egenskaper i övrigt ger ett däck utan egentliga stora svagheter. För rätt behovsbild ett vinnardäck"

- Teknikens Värd / Expressen

Se pris hos Bythjul.com
5
Rekommenderas Starkt!
Nokian
Nokian Hakkapeliitta R5
5. Nokian Hakkapeliitta R5

Bästa Friktionsdäck - Bra Alternativ

Nordiskt Friktionsdäck

Nokian, den finska pionjären inom vinterdäck, fortsätter att skjuta gränserna för teknik med sin senaste innovation - det nya och banbrytande Nokian Hakkapeliitta R5.

Omdömen och Recensioner av Nokian Hakkapeliitta R5

"Hakka är mycket bra på is med bra bromsgrepp och drivning och med mycket bra sidgrepp. Styrningen är exakt och det går faktiskt att kontrollera däcket på sladd, ovanligt för ett odubbat däck. På snö är det lika lättkört med aningen understyrning (släpp fram) vid tvära situationer. Svagheten är egenskaperna på våt asfalt där däcket har långa bromssträckor och är nervöst vid en undanmanöver. Tur att det inte släpper bak. Bra: Grepp och köregenskaper på is, mycket lättrullat. Dåligt: Egenskaper på våt asfalt."

- Aftonbladet

Se pris hos Bythjul.com
6
Rekommenderas Starkt!
Pirelli
Pirelli Cinturato Winter 2
6. Pirelli Cinturato Winter 2

Bästa Friktionsdäck - Starkt Alternativ

Mellaneuropeiskt Friktionsdäck

Om du överväger ett mellaneuropeiskt friktionsdäck kan du ta en titt på Pirelli Cinturato Winter 2. Enligt testare är det ett vinterdäck som nästan känns som ett sommardäck på barmark.

Omdömen och Recensioner av Pirelli Cinturato Winter 2

"Mellaneuropeiska Pirelli följer exakt samma mönster som nya Goodyear UltraGrip Performance 3. Bägge ger hyfsade vinteregenskaper, framförallt på skrovlig is och på snö. Uppträdande på barmark är snudd på sommardäckslikt. Imponerande."

- Teknikens Värd / Expressen

Se pris hos Bythjul.com

Allt du Behöver Veta om Vinterdäck

När det är eller förväntas bli vinterväglag, krävs det att vi i Sverige använder vinterdäck. Nedan finner du information om vilka regler som gäller för vinterdäck för olika typer av fordon.

När Måste Man ha Vinterdäck?

Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Källa: Transportstyrelsen

Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Källa: Transportstyrelsen

När får man ha Dubbdäck?

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel.

Källa: Transportstyrelsen

Krav Vinterdäck för Fordon med Totalvikt upp till 3500kg

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska:

  • Vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller

  • Vara dubbade

Däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg fram till och med 30 november 2025. På släpvagnar med en totalvikt av högst 3500 kg anses däck med ovanstående märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

Mönsterdjupet för vinterdäck på dessa fordon ska vara minst 3 millimeter.

Om ett dubbfritt vinterdäck på energimärkningsetiketten har isgeppsmärkningen, så vet du att däcket klarar ett gränsvärde vad gäller grepp på is.

Det är inte ett krav på isgeppsmärkningen för att däcket ska räknas som ett vinterdäck.

Ett dubbdäck är särskilt framtaget för körning på is och snö.

Källa: Transportstyrelsen

Krav Vinterdäck för Fordon med Totalvikt över 3500kg

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska:

  • Vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller

  • Vara märkta med POR (Professional Off Road) eller

  • Vara dubbade

Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow". Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2025. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2025. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

Samtliga däck på bilar med en totalvikt över 3500kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6mm.

Källa: Transportstyrelsen

Undantag från Krav på Vinterdäck

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

  • Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

  • Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.

  • Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

  • Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret. För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil

  • Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.

  • Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Källa: Transportstyrelsen

Fler Inlägg